Yrityksen toiminta-ajatus
Yritysidean jalostaminen aloitetaan määrittelemällä yritykselle toiminta-ajatus, joka on yritystoiminnan ajatuksellinen perusta ja määrittelee yrityksen toiminnan tarkoituksen.
Toiminta-ajatus muodostaa lähtökohdan liiketoiminnan suunnittelulle, jonka vuoksi se kannattaa pohtia huolellisesti
Kaiken yrityksen toiminnan on oltava toiminta-ajatuksen mukaista
Esimerkkejä yritysten toiminta-ajatuksista
IKEA:n toiminta-ajatuksena on tarjota laaja valikoima hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin
Silmäasema ketjun toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen kaikki näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvät palvelut
Inex Partners tuottaa varastointi- ja kuljetuspalvelut kustannustehokkaasti ja kannattavasti S-ryhmän päivittäistavara- sekä käyttötavarakaupan ketjuille
Mailajuniorit ry:n tarkoituksena on tarjota edullisesti laadukasta pesäpallon harrastus- ja kilpailutoimintaa Kankaanpään sekä sen ympäristökuntien lapsille ja nuorille
Apex Automation Oy:n toiminta-ajatuksena on parantaa asiakkaan tuotantokapasiteettia, kilpailukykyä ja tuotteen laatua tarjoamalla tarpeen mukaisia automaatio- ja sähköteknisiä palveluja
Body Shopin toiminta-ajatus on tuottaa kosmetiikka-alan tuotteita, jotka eivät vahingoita eläimiä eivätkä ympäristöä
Kahvila-ravintola Sagan toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen herkullisia virvokkeita ja maistuvia ruokia, viihtyisässä ja ystävällisessä ympäristössä lähellä
Kaikkea kuljetetaan puusta paskaan, vaan ei ihmisiä” Lappilainen kuljetusyritys
Metsuriyrityksen toiminta-ajatus voi olla esimerkiksi;
”Laadukkaiden metsänhoidon työpalveluiden tuottaminen ja tuottavan metsänomistuksen
turvaaminen kotipaikkakunnan ja lähialueiden yksityismetsänomistajille.”
Toiminta-ajatuksessa tehdään siis jo seuraavat valinnat ja rajaukset:
yritys keskittyy metsänhoitotöihin
tarjotaan työpalveluita – ei esimerkiksi suunnittelua, puukauppaa tms.,
toiminta keskittyy kotipaikkakunnalle ja lähialueelle
yrityksen valtiksi on valittu laadukas työ
tuottavan metsänomistuksen turvaaminen – metsänomistuksen taloudellinen tulos on nostettu myös markkinointivaltiksi
asiakasryhmäksi on valittu yksityismetsänomistajat – ei esimerkiksi metsänhoitoyhdistykset, puunostajat, metsäkoneyritykset, metsäpalveluyritykset tms.