Yrityksen toiminta-ajatus

Yritysidean jalostaminen aloitetaan määrittelemällä yritykselle toiminta-ajatus, joka on yritystoiminnan ajatuksellinen perusta ja määrittelee yrityksen toiminnan tarkoituksen.

Toiminta-ajatus muodostaa lähtökohdan liiketoiminnan suunnittelulle, jonka vuoksi se kannattaa pohtia huolellisesti

Kaiken yrityksen toiminnan on oltava toiminta-ajatuksen mukaista

Esimerkkejä yritysten toiminta-ajatuksista

    • IKEA:n toiminta-ajatuksena on tarjota laaja valikoima hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin

    • Silmäasema ketjun toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen kaikki näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvät palvelut

    • Ruosniemen panimon toiminta-ajatuksena on tehdä maultaan omaleimaista, haastavaa ja laadukasta olutta ihmisille, jotka arvostavat oluessaan muutakin kuin edullista litrahintaa ja helppoa juotavuutta

    • Inex Partners tuottaa varastointi- ja kuljetuspalvelut kustannustehokkaasti ja kannattavasti S-ryhmän päivittäistavara- sekä käyttötavarakaupan ketjuille

    • Mailajuniorit ry:n tarkoituksena on tarjota edullisesti laadukasta pesäpallon harrastus- ja kilpailutoimintaa Kankaanpään sekä sen ympäristökuntien lapsille ja nuorille

    • Apex Automation Oy:n toiminta-ajatuksena on parantaa asiakkaan tuotantokapasiteettia, kilpailukykyä ja tuotteen laatua tarjoamalla tarpeen mukaisia automaatio- ja sähköteknisiä palveluja

    • Body Shopin toiminta-ajatus on tuottaa kosmetiikka-alan tuotteita, jotka eivät vahingoita eläimiä eivätkä ympäristöä

    • Kahvila-ravintola Sagan toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen herkullisia virvokkeita ja maistuvia ruokia, viihtyisässä ja ystävällisessä ympäristössä lähellä

    • Kaikkea kuljetetaan puusta paskaan, vaan ei ihmisiä” Lappilainen kuljetusyritys

Metsuriyrityksen toiminta-ajatus voi olla esimerkiksi;

”Laadukkaiden metsänhoidon työpalveluiden tuottaminen ja tuottavan metsänomistuksen

turvaaminen kotipaikkakunnan ja lähialueiden yksityismetsänomistajille.”

Toiminta-ajatuksessa tehdään siis jo seuraavat valinnat ja rajaukset:

      • yritys keskittyy metsänhoitotöihin

      • tarjotaan työpalveluita – ei esimerkiksi suunnittelua, puukauppaa tms.,

      • toiminta keskittyy kotipaikkakunnalle ja lähialueelle

      • yrityksen valtiksi on valittu laadukas työ

      • tuottavan metsänomistuksen turvaaminen – metsänomistuksen taloudellinen tulos on nostettu myös markkinointivaltiksi

      • asiakasryhmäksi on valittu yksityismetsänomistajat – ei esimerkiksi metsänhoitoyhdistykset, puunostajat, metsäkoneyritykset, metsäpalveluyritykset tms.