Hinnoittelu
Tuotteen tai palvelun hinta on yksi tärkeimmistä asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Yrityksen hinnoittelu riippuu siitä, miten sen kohdeasiakasryhmä suhtautuu hintaan. Toisille asiakkaille hinta on ratkaiseva tekijä, kun taas toiset saattavat painottaa enemmän muita seikkoja, kuten tuotteen laatua, sen ominaisuuksia tai ostamisen vaivattomuutta. Yrityksen näkökulmasta hinnalla on monia merkityksiä.
Hinta vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen
Tuotteiden hinnoilla on merkittävä vaikutus yrityksen kannattavuuteen. Pienetkin hinnanmuutokset voivat vaikuttaa voimakkaasti yrityksen tulokseen, edellyttäen, että asiakkaiden ostokäyttäytyminen ei muutu hinnanmuutosten seurauksena.
Kuvitellaan, että yritys nostaa tuotteen hintaa 2 %. Tällöin yrityksen taloudellinen tulos voi parantua huomattavasti enemmän, kunhan asiakkaiden ostokäyttäytyminen ei muutu hinnankorotuksen seurauksena. Vaikka hinnankorotus on suhteellisen pieni, se voi tuottaa merkittävän taloudellisen hyödyn, jos asiakkaat jatkavat ostamista kuten aiemmin. Hinnan alentaminen puolestaan voi lisätä myyntiä, mutta kannattavuus saattaa silti heikentyä tuotekohtaisen katetuoton pienentymisen takia.
Hinta vaikuttaa sekä tuotteen myyntiin että sen katetuottoon. Hinnoittelussa on tärkeää ottaa huomioon molemmat nämä tekijät. On oletettavissa, että jokaisella tuotteella on kannattavin hinta, mutta tämä hinta ei ole aina tiedossa. Hinnoittelun onnistuminen riippuu siitä, kuinka lähelle tätä kannattavinta hintaa onnistutaan pääsemään.
Hinta vaikuttaa kilpailuun
Hinnoittelu vaikuttaa yrityksen menestykseen kilpailussa. Mikäli yrityksen hinnat ovat korkeammat kuin kilpailijoilla, asiakkaat saattavat siirtyä kilpailijoiden luo edullisempien hintojen vuoksi. Toisaalta, jos yrityksen hinnat ovat kilpailijoita edullisemmat, se voi onnistua houkuttelemaan asiakkaita kilpailijoilta.
Hinta vaikuttaa tuotteen arvostukseen
Tuotteen hinta vaikuttaa asiakkaan kokemaan arvoon. Jos yritys haluaa luoda tuotteelleen laadukkaan mielikuvan, sen tulisi näkyä myös hinnassa. Halpa hinta voi vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin negatiivisesti, vaikka itse tuotteessa ei olisi mitään vikaa. Korkeampi hinta voi puolestaan nostaa tuotteen arvoa ja parantaa sen mielikuvaa.
Korkea hinta luo laatumielikuvaa ja lisää tuotteen arvostusta.
Edullinen hinta voi puolestaan heikentää sekä yrityksen että tuotteen arvostusta.
Hinta vaikuttaa yrityskuvaan
Tuotteiden hinnat vaikuttavat myös niitä myyvän yrityksen brändiin ja imagoon, eli siihen kokonaismielikuvaan, joka ulkopuolisille yrityksestä muodostuu. Korkeampi hintataso voi luoda mielikuvan laadusta, kun taas edullisemmat hinnat saat-tavat laskea yrityksen arvostusta asiakkaiden silmissä.