Yrityksen hinnoittelupolitiikka

Hinnoittelupolitiikka tarkoittaa yrityksen tietoisesti valitsemaan hintatasoon suhteessa kilpailijoiden hintoihin. Hinnoittelupolitiikassa on kolme perusvaihtoehtoa:

Korkean hinnan politiikkaa, jota kutsutaan myös imagohinnoitteluksi, voidaan käyttää keinona luoda positiivinen yritys- ja laatumielikuva. Tämä hinnoittelustrategia voi myös mahdollistaa paremman katteen, mikäli tuotteet myyvät hyvin korkeammasta hinnasta huolimatta. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi yrityksen positiivinen maine, tuotteiden korkea laatu sekä arvostettu brändi.

Edullisen hinnan politiikkaa noudattava yritys houkuttelee asiakkaita tarjoamalla kilpailijoita halvempia hintoja. Tämä voi olla mahdollista yrityksen paremmalla kustannustehokkuudella. Yritys voi myös tyytyä pienempään katteeseen tuoteta kohti saavuttaakseen suuremman myyntimäärän. Käytettäessä halpoja hintoja on kuitenkin otettava huomioon hinnan vaikutus yrityksen mielikuvaan. Edullinen hintamielikuva voi olla kilpailuetu, mutta se saattaa toisaalta heikentää yri-tyksen laatumielikuvaa.

Keskihinnan politiikkaa käyttävä yritys seuraa kilpailijoiden hintoja ja asettaa omat hintansa suunnilleen samalle tasolle. Tällöin hinta ei ole yritykselle varsinainen kilpailutekijä.