Yrityksen perustaminen

1. Yritysneuvojalla käynti 


Ennen yrityksen perustamista on tärkeää pyrkiä varmistamaan, että suunniteltu yritystoiminta on huolellisesti harkittu ja sillä on mahdollisuudet kannattavaan toimintaan. Siksi kannattaa varata aika yritysneuvojalle, jonka kanssa voi arvioida suunnitelmia yhdessä.

Yritysneuvoja voi tarjota vinkkejä ja tukea yritystoiminnan suunnittelussa sekä auttaa yrityksen perustamistoimenpiteissä. Lisäksi starttirahan hakeminen edellyttää yleensä tapaamista yritysneuvojan kanssa ennen lopullista päätöstä.

2. Yrityksen nimen valinta


Yrityksen nimi on usein ensimmäinen asiakkaan yrityksestä kohtaama asia ja sillä voi olla merkittävä vaikutus ensivaikutelman muodostumiseen.

Oikean nimen valitseminen on tärkeä tekijä yrityksen tunnetuksi tekemisessä. Hyvä nimi on persoonallinen, helposti muistettava ja luo halutun mielikuvan yrityksestä. Nimen vaikutus on merkittävä, sillä se näkyy kaikessa yritykseen liittyvässä, kuten kirjeissä, lehtijutuissa, mainonnassa ja pakkauksissa. Nimen ei myöskään tulisi olla vaikea ääntää tai taivuttaa.

Nimen tulee olla lainmukainen, eikä se saa olla sekoitettavissa toisen yrityksen nimeen. Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) verkkosivuilla on ohjeita siitä, millainen yrityksen nimen tulisi olla.

Sanakirjat voivat olla hyödyllisiä apuvälineitä nimen kehittelyssä. Esimerkiksi latinan- tai esperantonkieliset sanat voivat toimia hyvin yrityksen niminä.

Nimi-ideoita voi myös löytää kääntämällä sanoja tai niiden yhdistelmiä väärinpäin. Esimerkiksi etunimestä Soile ja sukunimen ensimmäisestä kirjaimesta H muodostui aikoinaan yritysnimi 'Helios'. Media-sana käännettynä on 'Aidem', joka voisi sopia media-alan yrityksen nimeksi.

Karttoja tutkiessa voi löytyä paikannimiä, joiden kirjaimia muuttamalla voi kehittää ideoita yrityksen nimeksi. Esimerkiksi paikannimestä Milano voi muokata nimen Malino.

Yritysnimiä luodaan usein myös yhdistämällä kirjaimia eri henkilöiden nimistä ja muokkaamalla niistä uusia sanoja. Esimerkiksi Ronin ja Micon yhteisestä yrityksestä voisi tulla Romico tai Jarmon ja Tapion yrityksestä Japita

Tekoälypalveluja, kuten ChatGPT tai Copilot, voi myös hyödyntää yrityksen nimen ideoinnissa pyytämällä niiltä halutun kaltaisia nimiehdotuksia.

Ennen nimen lopullista valintaa on suositeltavaa käyttää PRH:n yrityksen nimipalvelua varmistaakseen, että suunniteltu nimi on vapaana. Lisäksi on tärkeää tarkistaa, onko nimelle saatavilla sopiva verkkotunnus.

3. starttirahan hakeminen


Jos yrittäjäksi ryhtyvä aikoo hakea starttirahaa, se on tehtävä ennen yrityksen perustamista. Yritystoimintaa ei saa aloittaa ennen kuin päätös starttirahasta on tehty.

Starttirahaa haetaan TE-toimistosta, ja se on tarkoitettu turvaamaan yrittäjän toimeentulo yritystoiminnan alkuvaiheessa. Hakemus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, sillä päätös starttirahasta voi kestää jonkin aikaa. 

4. TARVITTAVAT LUVAT JA ILMOITUKSET


Suomessa vallitsee elinkeinovapaus, mikä tarkoittaa, että yritystoiminnan voi yleensä aloittaa vapaasti ilman erillistä lupaa. Joissain tapauksissa yritystoiminta on kuitenkin määrätty luvanvaraiseksi, jolloin tarvittavat luvat on hankittava ennen toiminnan aloittamista. Esimerkiksi ravintola-alalla voidaan tarvita anniskelulupa, ja musiikkiluvat.

Ennen yrityksen perustamista on tärkeää selvittää, mitä lupia toiminta mahdollisesti vaatii, ja hakea ne ennen toiminnan aloittamista. Lisäksi myönnetyt luvat on ilmoitettava kaupparekisteriin.

Joissain tapauksissa yritystoiminnasta on määrätty ilmoitusvelvollisuus, vaikka toiminta ei edellyttäisi varsinaista lupaa. Ilmoitus on tehtävä ennen toiminnan aloittamista. 

5. kaupparekisteri-ilmoitus patentti- ja rekisterihallitukselle


Yrityksen perustamisesta tulee ilmoittaa Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) kaupparekisteriin. Rekisteröityminen on pakollista osakeyhtiöille, avoimille yhtiöille ja kommandiittiyhtiöille.

Toiminimen kohdalla rekisteröityminen kaupparekisteriin ei yleensä ole pakollista, mutta se voi tuoda suojaa yrityksen nimelle ja lisätä yrityksen uskottavuutta asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden silmissä, koska yrityksen nimi on virallisesti rekisteröity.

Ohjeet ilmoittamiseen sekä sähköiset palvelut ja paperilomakkeet löytyvät Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) verkkosivustolta.

Uusi yritys saa Y-tunnuksen heti, kun sen perustamisilmoitus on kirjattu yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).

6. ILMOITUKSET VEROHALLINNOLLE


Yritykset ilmoittavat tarvittavat tiedot Verohallinnolle samalla kertaa, kun ne rekisteröityvät kaupparekisteriin. Toiminimet voivat ilmoittaa tiedot Verohallinnolle joko rekisteröityessään kaupparekisteriin tai myöhemmin erikseen.

Yksityishenkilö voi aloittaa yritystoiminnan OmaVerossa toiminimiyrittäjänä ilman rekisteröitymistä kaupparekisteriin. Tällöin hän ilmoittaa tiedot Verohallinnolle OmaVerossa ja saa samalla Y-tunnuksen.

Yritysten tulee rekisteröityä tarvittaviin verohallinnon rekistereihin, joita ovat ennakkoperintärekisteri, arvonlisäverovelvollisten rekisteri ja työnantajarekisteri.

Lisäksi yritysten on alussa ilmoitettava Verohallinnolle arvio ensimmäisen tilikauden liikevaihdosta ja verotettavasta tulosta ennakkoveron määräämistä varten.

VIDEO UUDEN YRITTÄJÄN ENNAKKOVEROSTA

7. MAKSULIIKENTEEN JÄRJESTÄMINEN

Maksuliikenteen hoitamista varten yritykselle tulee avata pankkitili. Tämä yritystili helpottaa yrityksen kirjanpitoa ja pitää erillään yritystoiminnan varat yrittäjän henkilökohtaisista varoista.

Tilin lisäksi yritys tarvitsee yritysverkkopankin, jonka avulla voi hoitaa yrityksen pankkiasioita, kuten maksaa laskuja, noutaa tiliotteita, lähettää e-laskuja ja hallinnoida yrityksen luottoja.

Yritykselle voi hankkia maksukortin, jota voi käyttää yritystoimintaan liittyvien hankintojen maksamiseen. Jos ostoksia tehdään kuitenkin vain harvoin, maksukortin kuukausittainen palvelumaksu saattaa tehdä henkilökohtaisen kortin tai käteisen käytöstä edullisempaa. Rahat voi myöhemmin siirtää kuitteja vastaan yrityksen tililtä takaisin yrittäjälle.


Yritys voi automatisoida laskujensa maksamista tilaamalla laskuttajalta e laskun verkkopankin kautta ja asettamalla laskun maksettavaksi automaattisesti. E-lasku helpottaa laskujen maksamista, koska manuaalinen tietojen syöttö ja maksutapahtuma jäävät pois. Lisäksi laskun maksaminen ei unohdu, jos se on asetettu tapahtumaan automaattisesti eräpäivänä.

Asiakkaille lähetettäviä laskuja varten yritys tarvitsee laskutusohjelman, joka kykenee muodostamaan laskuihin viitenumeron ja lähettämään verkkolaskuja. Yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku verkkolaskuna ja jättää lasku maksamatta, jos toimittajayritys ei lähetä laskua verkkolaskuna.

Asiakkaille voi tarjota mahdollisuutta maksaa kortilla tai mobiililaitteella. Näiden maksujen vastaanottamista varten yritys tarvitsee maksupäätteen, joita on erilaisia, kuten kiinteitä, kannettavia ja mobiililaitteeseen (esim. puhelimeen tai tablettiin) liitettäviä.

Maksupäätteen lisäksi yritys tarvitsee maksunvälityssopimuksen maksupalveluntarjoajan kanssa, joka huolehtii maksujen käsittelystä ja niiden siirrosta yrityksen tilille. Tällaisia palveluntarjoajia ovat esimerkiksi Nets, Verifone ja Wordline. Myös monet pankit tarjoavat maksupäätteitä ja maksujenvälityspalveluja yrityksille.

Maksupalveluntarjoajat perivät palvelumaksun jokaisesta maksutapahtumasta, ja hinnat voivat vaihdella eri palveluntarjoajien välillä.

Maksupalveluntarjoajat tarjoavat usein kuukausimaksullisia palvelupaketteja, joihin voi sisältyä maksupäätteen vuokra ja maksunvälityssopimus.

Maksupäätteet vaativat toimiakseen internet-yhteyden maksutietojen lähettämiseksi palveluntarjoajalle. Tarvittava internet-yhteys voidaan hankkia maksupäätteen hankinnan yhteydessä tai erikseen.

Pienelle yritykselle usein riittävä ja edullinen ratkaisu voi olla mobiilimaksupääte, jota voi käyttää yhdessä älypuhelimen tai tabletin kanssa. Ne sopivat hyvin myös liikkuvaan liiketoimintaan. Mobiilimaksupäättietä ovat esimerkiksi SumUp ja Zettle.

Yrityksen tulee myös järjestää käteisvarojen käsittely, mikäli yrityksessä käytetään käteistä. Kaikista käteismaksuista on annettava asiakkaalle kuitti ja niistä tulee pitää kirjaa. Yrityksen ei tulisi säilyttää käteistä enempää kuin on tarpeen ja ylimääräiset käteisvarat kannattaa tallettaa pankkiin.

8. YRITTÄJÄELÄKKEEN (YEL) JA MUIDEN  MAHDOLLISTEN VAKUUTUSTEN OTTAMINEN

Yrittäjän eläkevakuutus (YEL) on pakollinen vakuutus, jonka yrittäjän on otettava, kun työtulo ylittää YEL-rajan. YEL-vakuutus turvaa yrittäjän eläke- ja sosiaaliturvan.

Jos yritys palkkaa työntekijöitä, heille on otettava muun muassa pakollinen työeläkevakuutus (TyEL) ja tapaturmavakuutus.

Yritys voi lisäksi harkintansa mukaan ottaa muita vakuutuksia, kuten vastuuvakuutuksen tai omaisuusvakuutuksen. Nämä eivät ole pakollisia, mutta voivat olla hyödyllisiä.

9. KIRJANPIDON JÄRJESTÄMINEN

Yritystoiminnan alussa on järjestettävä yrityksen kirjanpito. Yritys voi hoitaa kirjanpidon itse tai ostaa sen palveluna tilitoimistolta.

10. LISÄÄ YRITYSTIETOA VERKOSSA

https://www.suomi.fi/yritykselle

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo alkavia ja toimivia yrityksiä eri tilanteissa

https://uusyrityskeskus.fi/