Hinnoittelun vaiheet Hintojen muuttaminen Hintamääräykset
Hinnoittelun vaiheet
Tuotteen hinnoittelu toteutetaan vaiheittain seuraavasti:
Lasketaan tuotteen valmistuksen tai hankinnan aiheuttamat muuttuvat yksikkökustannukset. Näiden kustannusten päälle lisätään vaadittu kate kiinteiden kustannusten ja voiton kattamiseksi, jolloin saadaan tuotteen kustannusperusteinen hinta.
Selvitetään tuotteen markkinahinta, jolla kilpailijat myyvät vastaavaa tuotetta.
Asetetaan tuotteen lopullinen hinta, huomioiden kustannusperusteinen hinta, markkinahinta sekä yrityksen valitsema hinnoittelupolitiikka ja hinnoittelupsykologia.
Testataan hinnoittelua ja tehdään tarvittaessa muutoksia asiakaspalautteen ja myyntitulosten perusteella.
Hintojen muuttaminen
Hintoja tulee seurata säännöllisesti ja tarvittaessa muuttaa niitä kustannuksissa, kilpailijoiden hinnoissa tai kysynnässä tapahtuneiden muutosten mukaan.
Hintoja on syytä tarkistaa vähintään kerran vuodessa. Vaikka monet yritykset tarkistavat hintojaan yleensä vuoden alussa, tarkistusajankohta voi olla myös jokin muu sopiva hetki.
Hinnantarkistuksen suuruuden arvioinnissa voidaan hyödyntää Tilastokeskuksen hintaindeksejä, kuten kuluttajahintaindeksiä tai palvelujen tuottajahintaindeksiä. Näin hinnantarkistukset voidaan tehdä vastaamaan yleisessä hintatasossa tapahtuneiden muutosten suuruutta.
Hinnoittelua koskevat määräykset
Yritysten välinen hintayhteistyö on kiellettyä, eli yritykset eivät saa sopia keskenään hinnoista, niiden korottamisesta, alennuksista tai muista hintaan liittyvistä ehdoista.
Yritysten on ilmoitettava tuotteiden ja palveluiden hinnat kuluttajille selkeästi ja yksiselitteisesti, eikä esimerkiksi alennusmyyntien yhteydessä hintoja saa korottaa juuri ennen kampanjaa vain suurempien alennusprosenttien näyttämiseksi. Samoin arvonlisävero on sisällytettävä ilmoitettuun hintaan.